Nowy znak dla sprawiedliwego handlu

Czy wierzycie znakom jakości? Czy ufacie, że kryje się za nimi uczciwa ocena wartości produktu, czy firmy? Czasem jesteśmy sceptyczni, prawda? A tu powstał właśnie nowy system certyfikacji dla sprawiedliwego handlu. Ma nam pomóc. Więc o co chodzi?

Światowa Organizacja Sprawiedliwego Handlu (WFTO) zakończyła niedawno pilotażowy system certyfikacji dla organizacji i firm. Jak jest różnica między dotychczasowym symbolem Fairtrade a nowym logo?

„Stare” logo nadawane jest przez Fairtrade Labelling Organisations International (FLO), czyli międzynarodową sieć organizacji uprawnionych do przeprowadzania certyfikacji produktów. Nowy symbol przyznaje natomiast WFTO – czyli organizacja zrzeszająca inicjatywy na rzecz sprawiedliwego handlu z całego świata i wyznaczająca standardy.

Nowy system certyfikacji dotyczy organizacji i firm, a nie poszczególnych produktów. Oznacza to, że podmiot, który działa zgodnie z 10 zasadami WFTO (potwierdzone to musi być zewnętrzym audytem) będzie miał prawo na swoich produktach zamieszczać „nowe” logo. „Stare” logo natomiast odnosi się tylko i wyłącznie do danego produktu lub jego składnika. Troszkę to zagmatwane? Posłużę się więc przykładem.

Marka People Tree do tej pory mogła zamieszczać „stare” logo Fairtrade tylko na produktach z bawełny, której produkcja została poddana certyfikacji. Rzeczy z innych materiałów – np. bluzki z włókien bambusowych, czy biżuteria, nie mogły nosić takiego logo, ponieważ nie istnieje jeszcze dla nich system certyfikacji. W nowym systemie People Tree – jako cała firma – przeszła pozytywnie audyt i może używać „nowego” logo na wszystkich swych produktach, gdyż cała firma działa zgodnie z zasadami sprawiedliwego handlu.

I odwracając sytuację – są firmy, króre sprzedają produkty sprawiedliwego handlu – na przykład supermarkety, ale nie oznacza to, że przedsiębiorstwa te działają zgodnie z zasadami Fairtrade. Więc „stare” logo widnieje na produktach, ale firmy takie nie otrzymają „nowego” logo.

„Stary” i „nowy” system funkcjonują teraz równolegle. A tak wyglądają obydwa symbole:

Dotychczasowe logo Fairtrade - poświadcza, że bawełna wyprodukoana została zgodnie z zasadami sprawiedliwego handlu

Dotychczasowe logo Fairtrade – poświadcza, że bawełna wyprodukowana została zgodnie z zasadami sprawiedliwego handlu

Nowe logo Fairtrade - poświadcza, że dana firma działa zgodnie z zasadami sprawiedliwego handlu

Nowe logo Fairtrade – poświadcza, że dana firma działa zgodnie z zasadami sprawiedliwego handlu

Pierwszą firmą odzieżową, która otrzymała prawo używania nowego symbolu jest People Tree. Na swoim blogu (w jęz. angielskim) piszą o procesie certyfikacji, przez który przeszli.

Po co nam dwa systemy? Myślę sobie, że po to, by pomóc nam odróżnić tych, którzy całą swą działalność opierają na sprawiedliwym handlu, od tych, którzy tylko chcą zarobić na „modzie” na Fairtrade. Z drugiej strony – czy faktycznie potrzebujemy kolejnego symbolu? Czy powoli nie robi się za dużo znaków jakości i przez to zatracają one swoją siłę i znaczenie?

Jedna uwaga

  1. Miałam styczność z marką People Tree jakiś czas temu. Bardzo ciekawy blog.

Dodaj komentarz